Конференція освітян району 27.08.2014 року

Добрий день, шановні колеги, гості нашого педагогічного форуму!

Сердечно вітаю усіх вас на нашому традиційному серпневому зібранні.

Праця педагога споріднена з працею хлібороба і будівельника; із зернят добра і справедливості вирощує він душу дитини, із цеглинок знань складає її розум, своїми словами і своїм прикладом викладає найскладнішу на світі науку – бути людиною.

Китайська мудрість говорить "Не дай Вам Бог жити під час змін". Сучасний світ змінюється з неймовірною швидкістю. Але, може, варто не погодитися з китайською мудрістю? Важкий час - це час найбільших можливостей! Важливо побачити ці зміни, увійти в них, а це значить "опинитися в часі".

Освіта в сучасних умовах є могутнім чинником розвитку духовної культури українського народу, відтворення інтелектуальних і продуктивних сил суспільства, запорукою громадянського миру і майбутніх успіхів у зміцненні й утвердженні авторитету України як суверенної, незалежної, демократичної, соціальної та правової держави – повноправного члена європейської та світової спільноти. Освіта і майбутнє – два ключові аспекти, з позицій яких слід розглядати стан справ, що склався в галузі, та визначати її перспективи.

Саме тому пропоную говорити сьогодні, в професійному співтоваристві, напередодні нового навчального року максимально відверто, конкретно, по-діловому, без зайвого пафосу - занадто серйозні завдання стоять на новому витку розвитку перед регіоном, а отже - і перед системою освіти.

Отже, з чим ми прийшли до нового навчального року, якими є наші стартові позиції?

Основні концептуальні засади освітян підтверджуються стратегічними діями відділу освіти, націленими на поліпшення якості освіти та рівного доступу до неї та націлені на ефективне використання бюджетних коштів.

Бюджет відділу освіти на 2014 рік складає 23 млн. 367 тис. 550 грн., що на 485 тис. 196 грн. менше ніж бюджет 2013 року. Заробітна плата становить 84 % (19 628 944 грн.) у 2013 році заробітна плата становила 86 % (20 577 688 грн.); оплата енергоносіїв 10 % (2 386 798 грн.) у 2013 році оплата енергоносії становила 9 % (2 191 872 грн.); харчування 4 % (925 566 грн.) у 2013 році видатки на харчування становили 3 % (711 991 грн.); придбання товарів, медикаменти, видатки на відрядження, інші поточні видатки 2 % (426 242 грн.) у 2013 році придбання товарів, медикаменти, видатки на відрядження, інші поточні видатки 2 % (371 195 грн.).

Відповідно до формульного розрахунку утримання одного учня на добу складає 8,54 грн. Проте, за 2012-2013 навчальний рік становить 11 тис. 495 грн., що в порівнянні з 2013-2014 навчальним 11 тис. 261 грн. менше на 234 грн.

Сьогодні приділяється велика увага розвитку кадрового потенціалу в системі освіти. У школах та дошкільних закладах району працює 378 педагогічних працівника. З метою забезпечення чіткої та впорядкованої роботи щодо підвищення їх кваліфікації здійснювалася курсова перепідготовка, яку пройшли 45 педагогів.

Відповідно до перспективного плану атестації педагогічних працівників у 2013/2014 н.р. атестовано 54 педагогічних працівника навчальних закладів району. За наслідками атестації 3 педагогічним працівникам з вищою освітою присвоєно кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої категорії», 3 – присвоєно педагогічне звання «Старший учитель».

Одним із важливих завдань відділу освіти та керівників навчальних закладів є омолодження педагогічних колективів. Щороку збільшується кількість випускників педагогічних вищих навчальних закладів, які працевлаштовані в загальноосвітніх закладах району (2012 – 9 осіб, 2013 – 9 осіб, 2014 – 10 осіб). Тобто, за три роки працевлаштовано 28 випускників вищих навчальних закладів, в тому числі 14 випускників, які навчалися за цільовими направленнями.

Аналізуючи середній вік педагогічних колективів, констатуємо, що наймолодший вік має колектив Миролюбівського НВК (56% педагогів у віці до 35 років), найстаршим колективом на сьогодні залишається Любимівська ЗОШ (38% мають вік від 51 року).

Велика увага у школах приділяється створенню оптимальних умов для роботи та адаптації молодих спеціалістів. Із метою набуття необхідних практичних і організаційних навичок для виконання своїх функціональних обов’язків, вивчення специфіки своєї роботи в школах проводиться стажування молодих

спеціалістів. За ними закріплюються наставники із числа висококваліфікованих вчителів.

Хочеться відмітити результативність роботи Школи молодого вчителя в Хрещенівській ЗОШ, метою якої є виховання особистості, здатної орієнтуватися в розмаїтті протиріч сучасного світу, визначати свій шлях саморозвитку, самонавчання й самовизначення у професійній кар'єрі. Впроваджується методичний проект «Молодість і перспектива». І як результат такої роботи – зростання професійної майстерності педагогів. Про це свідчать відвідані уроки, позакласні заходи. Молоді вчителі активні учасники районних семінарів, члени ШМВ.

Сьогодення вимагає підвищення ефективності управлінської діяльності, спрямованої на поліпшення кадрової ситуації в освітянській галузі, забезпечення тісної співпраці з вищими навчальними закладами щодо підготовки фахівців, максимального забезпечення закладів освіти висококваліфікованими педагогічними кадрами. Тому основною тактикою відділу освіти є закріплення молодих спеціалістів на педагогічній роботі. Цьому сприятиме продовження практики виплати адресної грошової допомоги випускникам вищих навчальних закладів, які здобули освіту за напрямами і спеціальностями педагогічного профілю та уклали угоду про роботу в загальноосвітніх навчальних закладах району.

У Національній доктрині розвитку освіти України виокремлена вимога виховання покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя. У Законі України «Про освіту» зазначено про необхідність забезпечення соціально-економічної сфери кваліфікованими фахівцями, а в загальних положеннях регламентується професійне консультування і підготовка робітничих кадрів для регіонального ринку праці.

Аналіз вступу випускників нашого району у навчальні заклади за останні три роки свідчить про наступне: 29% здобувають педагогічні професії, 13% опановують медичні, економічні спеціальності отримують 10%, у майбутньому присвятити себе праці на сільськогосподарській ниві мріють 10%, 44% здобувають робітничі професії.

Шановне зібрання!

Сьогодні постає питання, чи можемо ми, вимагати від учителя підвищення ефективності та якості освіти, не створюючи при цьому необхідні умови. Ми прекрасно розуміємо, що для виконання зазначених завдань в кожному освітньому закладі повинні бути: комфортні сучасні умови, а школа укомплектована професійними кадрами, які будуть здатні творчо мислити, знаходити шляхи вирішення, домагатися якісного результату.

19-20 серпня 2014 року було здійснено підписання актів готовності шкіл та дошкільних закладів до нового 2014/15 навчального року та роботи в осінньо-зимовий період . Як свідчать результати перевірки, в загальноосвітніх навчальних закладах освіти протягом червня – липня 2014 року проведені поточні ремонти класних кімнат, їдалень, спортзалів, коридорів, харчоблоків, спалень, актових залів, санвузлів на загальну суму 155,482 тис.грн. (батьківські та спонсорські кошти).

Новоолександрівська ш/с передає вітання Світличному Миколі Гнатовичу, депутату обласної ради, відміннику освіти, голові ПАТ «Придніпровське», людині, не байдужої до проблем освітян. За його допомогою було відремонтовано коридори та придбано обладнання для організації дозвілля дітей.

Значну спонсорську допомогу у підготовці Хрещенівської ЗОШ до нового навчального року надало СТОВ « Птахівник», директор Кордис Віктор Йосипович . Підприємство виготовило та установило 2 котли для твердого палива. Завдяки їм сільська школа закінчує підготовку до опалювального сезону.

Завдячуючи підтримці Косолапа Петра Петровича, випускника Осокорівської ЗОШ, ДСП «Агрофорум – 2» та його директору Пушкарю Сергію Івановичу, громадській організації «Прогрес» під керівництвом Шевченко Олени Михайлівні в Осокорівській школі було проведено реконструкцію спортивного залу із заміною вікон на енергозберігаючі. Загальна сума спонсорської допомоги становить 37 тис. 300 грн.

Золота Балка слова вдячності передає директору Рівненсього ХПП Миколі Володимировичу Тульчію, який допоміг в облаштуванні внутрішнього туалету та ремонті фасаду будівлі.

Дякуючи директору ДГДП «Піонер» Бєлову В’ячеславу Олеговичу У Любимівській ЗОШ було зроблено косметичний ремонт приміщень.

Нововоронцовська ЗОШ №2 висловлює слова подяки приватному підприємцю Капусті Олександру Васильовичу за придбання нових меблів у 1 клас.

Освітяни району, громади сіл, батьківські колективи щиро дякують всім за підтримку навчальних закладів та розуміння проблем освітян.

На початок опалювального періоду загальноосвітні навчальні заклади освіти на 100% забезпечені твердим паливом.

В результаті систематичної роботи вдалося досягти високих показників забезпеченості освітнього процесу і сучасними електронними засобами навчання. У всіх освітніх установах є достатня комп'ютерна база, яка складається з 231 комп’ютера, із них – 204 використовуються у навчально – виховному процесі; на один комп'ютер припадає 12 учнів, що вище середнього обласного показника на 10%. Продовжується обладнання комп'ютерами шкільних бібліотек – електронний облік літератури уже налагоджено в Дудчанському загальноосвітньому об’єднанні. Усі заклади на 100% укомплектовані мультимедійними пристроями; всі освітні установи мають доступ до мережі Інтернет. З метою організації електронного докуменьообігу для всіх шкіл та дитячих садків району придбано програмний продукт «КУРС: Школа» та «КУРС: Дошкілля», який успішно впроваджується у діяльність освітніх закладів.

На даний час всі 100% освітніх установ району успішно застосовують у своїй діяльності інформаційно-комунікаційні технології. Сьогодні в усіх навчально – виховних закладах створена і функціонує електронна пошта, розроблені офіційні Web-сайти установ. Завдяки наявності мережі Інтернет освітні установи здійснюють зв'язок з відділом освіти та іншими організаціями через електронну пошту, що підвищує управлінську оперативність і результативність. Проте, 6 дошкільних закладів, крім Любимівського та Нововоронцовських №1, 2, не мають виходу до Інтернету (електронна пошта тут працює від домашньої Інтернет – мережі, що обмежує можливості оперативного спілкування). Тому, користуючись нагодою, в черговий раз звертаюся до представників сільських рад з проханням прискорити процес забезпечення дошкільників ІКТ - технологіями та Інтернет – послугами.

У дошкільних закладах протягом року функціонувало 35 груп. Дошкільною освітою охоплено 779 дітей, з них 731 у ДНЗ, 48 дошкільників охоплено соціально-педагогічним патронатом,

Усього у 14 навчально-виховних закладах нараховується 1197 місць.

Дошкільні заклади знаходяться на балансі сільських та селищної рад і фінансуються згідно з кошторисом. Відповідно до формульного розрахунку утримання однієї дитини в день становить 9,086 грн. Протягом року середня вартість утримання однієї дитини становила 9624,85грн., по місту – 9076,43 грн., по селу – 10108,30 грн. (з урахуванням загального та спеціального фонду), що на 212,85 грн. більше у порівняні з минулим роком.

У 2013-2014 році було здійснено поповнення матеріально-технічної бази переважно на залучені кошти в сумі 45 тис. 700 грн.

Відповідно до існуючої нормативно – правової бази батьківська плата за харчування не перевищує 50% у міській та 30% у сільській місцевості. За 2013 - 2014 рік середня вартість харчування по району складає 8,70 грн., у 2012 - 2013 була – 7,80 грн. В середньому виконання натуральних норм по району становить 70%. Останні 2 роки цей показник є сталим, але – недостатнім через те, що у співвідношені зі зростаючими цінами на продукти харчування у бюджет не закладаються у повному обсязі кошти, що і зумовлює невиконання норм харчування. Відповідальними за виконання норм харчування дітей є засновники (власники) та керівники дошкільних навчальних закладів. Тому одним із важливих моментів в організації харчування дітей є контроль за виконанням норм.

На контролі стояло питання наступності в роботі дошкільного навчального закладу та початкової школи. З цією метою колективи дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів складали спільні заходи, що спрямовані на узгодженість питань щодо розвитку, навчання та виховання дітей старшого дошкільного віку та учнів першого класу, організації з ними освітнього процесу. Практика показала, що кращою наступність є у навчально-виховних комплексах.

Лише у дорослому житті ми усвідомлюємо, чим було для нас наше дитинство. Я вірю в те, що коли дитина зростає в повазі, з почуттям власної гідності як член родини та суспільства, вона розквітом своїх талантів, здібностей та інтересу до світу робить свій життєдайний внесок у наше доросле життя.

Оскільки дитина самореалізується, коли стає особистістю, ми маємо створити умови для її розвитку. Діяльність педагогічних колективів дошкільних навчальних закладів району спрямовано на всебічний гармонійний розвиток дітей та своєчасне виявлення і розвиток природних нахилів, задатків, здібностей маленьких вихованців. Для роботи з обдарованими дітьми у дошкільних навчальних закладах організовано гурткову та індивідуальну роботу. Традиційно результати цієї роботи вихованці демонструють у дитсадку, беруть участь у районних та обласних конкурсах. Так, з метою активації творчого потенціалу дітей, виявлення і розвитку талановитих дітей дошкільного віку у 9 дошкільних закладах та 5 школах-сад проведено з 01 листопада по 01 квітня 2014 року районний етап Всеукраїнського фестивалю дитячого театрального мистецтва.

З метою виявлення і підвищення рівня правової обізнаності, удосконалення правової освіти дітей дошкільного віку у період з 24 лютого по 28 березня 2014 року був проведений конкурс еко-виробів ручної роботи «Херсонщині – 70» серед дошкільних навчальних закладів району. На розгляд журі вироби представив кожен дошкільний заклад. Вирішили визнати переможцями вихованців Новоолександрівської загальноосвітньої школи-дитсадка І-ІІІ ступенів, Дудчанського загальноосвітнього обєднання, Миролюбівського та Біляївського НВК.

22 квітня 2014 року відділом освіти, молоді та спорту, Комунальною установою "Нововоронцовський районний методичний кабінет" була проведена акція «Херсонщині - 70». Наймолодші жителі Нововоронцовського району, вихованці та педагоги дошкільних закладів подарували свої вироби, свої творчі здобутки табору імені нашого славетного земляка Героя Радянського Союзу Івана Михайловича Бережного.

Педагоги – дошкільники району виконують особливу місію – передають дитині всі випробувані часом цінності любові та добра, а отже, присвячують себе тому, щоб допомогти багатьом поколінням дітей встановити довготривалі позитивні стосунки з оточенням.

В умовах оновлення освіти важливого значення набуває інноваційна діяльність. Про це йдеться у відповідних нормативно – правових документах, зокрема в Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Положенні Міністерства освіти і науки України «Про інноваційну діяльність». На підвищенні якості освіти на інноваційній основі наголошується також у Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року.

Інновації у навчально – виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів запроваджуються на основі освоєння та застосування всеукраїнського перспективного педагогічного досвіду.

Згідно з угодою лабораторії «Сільська школа» Інституту педагогіки НАПН України про організацію і проведення дослідно-експериментальної роботи Дудчанське загальноосвітнє об’єднання продовжує працювати над розробкою та впровадженням окремих питань наукової проблеми «Організаційно-педагогічні засади формування освітнього округу у сільській місцевості».

У 2013-2014 році школа-лабораторія «Інтелект» Дудчанського загальноосвітнього об’єднання «дитячий садок – загальноосвітня щкола І-ІІІ ступенів – позашкільний заклад» працювала над визначенням та реалізацію основних напрямків діяльності під час формуючого етапу дослідно-експериментальної роботи над науковою проблемою закладу, впровадженням новітніх підходів до організації освітнього середовища, пошуком ефективних шляхів застосування проміжних результатів наукового дослідження.

У результаті проведення педагогічної майстерні «Залучення до дослідницької роботи на базі комплексного використання інтерактивних та інформаційно-комунікативних технологій з метою підготовки до самостійної діяльності учнів в позаурочний час» вчителі визначили найефективніші шляхи та способи залучення як найбільшої кількості учнів до дослідження в позаурочний час.

Досвід роботи учителів початкових класів Кучів Світлана Володимирівна та Палієнко Ліна Федорівна з питання «Формування основ екологічних знань в учнів початкових класів» узагальнено методистами науково-методичної лабораторії початкового навчання КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». Досвід обговорено і рекомендовано до друку рішенням засідання кафедри теорії ті методики початкового навчання і дошкільного виховання КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» (протокол №6 від 16.12.2013 р.).

Учителі шкіл залучаються до інноваційної діяльності. Так, учитель хімії Нововоронцовської ЗОШ №2 Полтавець Сергій Сергійович узагальнив свій досвід роботи, питання про затвердження досвіду розглянуто 20 грудня 2013 року на вченій раді КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти».

Педагогічним колективом Нововоронцовської ЗОШ №1 вивчено та узагальнено досвід учителя початкових класів Крепчук Тетяни Леонідівни з теми «Інтегровані уроки як засіб соціалізації учнів початкових класів». Усі матеріали передано на розгляд методичної ради КУ «Нововоронцовський районний методичний кабінет» і її рішенням від 31 березня 2014 року №5 затверджено досвід як передовий.

Відповідно до завдань, визначених Національною стратегією розвитку освіти, «зміст освіти відіграє ключову роль у розбудові національної системи освіти, забезпеченні її інноваційного розвитку». Його модернізацію передбачає, перш за все, розпочате поетапне впровадження Державного стандарту загальної середньої освіти, основним завданням якого є реалізація особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів та оволодіння учнями ключовими компетентностями, тобто динамічного переходу від «знаннєвої» до «компетентнісної особистісно зорієнтованої освіти».

Будь – які заходи щодо модернізації освітнього простору потребують посилення методичної допомоги вчителю.

Усі методичні заходи, що проводяться у районі, спрямовані на підвищення професійної компетентності вчителя, озброєння його новими знаннями, методами, технологіями, що дозволяють перебудувати навчально – виховний процес відповідно до нових вимог і підходів.

Форми методичної роботи з педагогічними працівниками постійно удосконалюються, оновлюються, оскільки з кожним роком зростає актуальність розв’язання таких питань, як упровадження інноваційних технологій навчання та виховання, вдосконалення змісту освіти, координація зусиль методичної служби для розвитку компетентної особистості.

Діяльність КУ «Нововоронцовський районний методичний кабінет», педагогічних працівників навчальних закладів району впродовж 2013/2014 навчального року була спрямована на реалізацію методичної теми «Соціалізація дітей та учнівської молоді в сучасному освітньому просторі», яка знайшла широке відображення у роботі методичної ради РМК, районних методичних об’єднань, постійно діючих семінарів, теоретично - практичних семінарів, тематичних виставок та професійних конкурсів.

Із метою активізації інноваційних процесів, поширення нового педагогічного мислення, виявлення творчих педагогів, які активно впроваджують у практику своєї роботи інноваційні педагогічні технології, форми і методи, що забезпечують ефективність навчально – виховного процесу, проведено конкурси педагогічної майстерності «Учитель року 2014». 11 педагогів із 8 шкіл району взяли участь у районному етапі конкурсу.

Серед них у номінації «директор школи»: Антощенко Маргарита Вікторівна, Нововоронцовська ЗОШ №2, Жмурська Олена Анатоліївна, Осокорівська ЗОШ, Штанько Галина Володимирівна, Миролюбівський НВК; у номінації «світова література» Лукомець Світлана Миколаївна, Нововоронцовська ЗОШ №2; у номінації «географія» - Раєвський Оександр Олегович, Нововоронцовська ЗОШ №1; у номінації «початкова школа»: Вєтрова Лариса Болеславівна, Біляївський НВК, Довга Антоніна Олександрівна, Михайлівська ЗОШ, Нища Світлана Миколаївна, Нововоскресенська ЗОШ, Сулима Юлія Вікторівна, Нововоронцовська ЗОШ №1; у номінації «трудове навчання»: Більо Сергій Миколайович, Михайлівська ЗОШ, Коцур Василь Михайлович, Любимівська ЗОШ.

Двоє із них (Коцур Василь Михайлович. та Раєвський Олександр Олегович) представляли район на обласному етапі конкурсу.

Кращий навчально- методичний матеріал з туристсько – краєзнавчої тематики вчителя географії Хрещенівської ЗОШ Квітки О.Г. був представлений на президентській виставці у м.Києві.

Відповідно плану роботи на базі навчальних закладів району проведено теоретичні та практичні семінари, в яких взяли участь педагогічні працівники, керівники закладів. У 2013-2014 навчальному році їх було проведено 22.

У нетрадиційній формі відбувся семінар керівників загальноосвітніх закладів, який був присвячений управлінській компетентності керівника як запоруці успіху роботи загальноосвітнього закладу в умовах оновлення освіти на базі Нововоронцовської загальноосвітньої школи №2. Директори шкіл мали змогу продемонструвати Стратегії розвитку своїх закладів освіти. На створення здоров’язбережувального середовища були направлені стратегії розвитку керівників Петропавлівського НВК, Гаврилівської ЗОШ, Миролюбівського НВК. Соціалізацію дитини в оновленому освітньому середовищі як важливу умову підготовки дитини до дорослого життя розглядали в своїх стратегіях директори Нововоскресенської ЗОШ, Михайлівської ЗОШ. Керівник Осокорівської ЗОШ вбачає успішний розвиток закладу в соціальному партнерстві з громадськістю села. Про переваги закладу нового типу «дитячий садок-школа І-ІІІ ступенів-позашкільний заклад» для всебічного розвитку дитини розповіла присутнім директор Дудчанського загальноосвітнього об’єднання. Керівники Новоолександрівської ш/с та Нововоронцовської ЗОШ №2 зробили акцент на необхідності створити у школі такі умови, щоб діти мали змогу перебувати в ній протягом всього дня.

«Якість сучасної освіти забезпечують актуальні системні інноваційні процеси.» Під таким гаслом 30 квітня 2014 року на базі Миролюбівського навчально – виховного комплексу відбувся семінар керівників навчальних закладів. Під час проведення управлінського воркшопу директори шкіл створювали міні – проекти, в яких мали змогу визначити стратегії розвитку шкіл майбутнього.

Серед предметних семінарів слід відмітити:

- семінар учителів математики «Розвиток образного й логіко – аналітичного елементів мислення на уроках математики» (Золотобалківська ЗОШ);

- семінар учителів природничого циклу «Міжпредметні зв’язки на уроках природничого циклу як аспект соціалізації особистості в умовах розвитку суспільства» (Біляївський НВК).

КУ «Нововоронцовський районний методичний кабінет» та відділом освіти започатковано проведення тижнів майстерності «Від творчого учителя – до творчого учня», на якому досвідчені вчителі району діляться своїм досвідом роботи з колегами, молодими вчителями. У 2013-2014 році він проходив на базі Нововоронцовської ЗОШ №1.

На сучасному етапі розвитку суспільства особливе значення має загальна середня освіта. Її модернізація є найбільш системною і масштабною. На жаль, унаслідок зниження рівня народжуваності відбувається скорочення чисельності контингенту учнів загальноосвітніх навчальних закладів району. За попередніми даними порівняно з минулим роком кількість учнів зменшилася на 6 осіб (0,2 відсотки). 81,8% учнів дев’ятого класу продовжуватимуть навчання у старшій школі. Хочеться висловити слова подяки адміністраціям Біляївського, Петропавлівського НВК, Новоолександрівської ш/с, Нововоскресенської ЗОШ, які змогли переконати 100% своїх дев’ятикласників у необхідності здобуття загальної середньої освіти.

Не вдалося це зробити у Михайлівській школі, де відсоток охоплення складає 20%.

Різке зменшення народжуваності дітей вплинуло і на наповнюваність навчальних закладів, і на середню наповнюваність класів, і на збільшення кількості ЗНЗ із малою чисельністю учнів, що у свою чергу призвело до скорочення педагогічного навантаження вчителів.

Нещодавно Верховна Рада України ввела мораторій на закриття сільських шкіл, аргументуючи, що це сприятиме розвиткові освіти в селі та захистить школи в сільській місцевості від загрози ліквідації. Як зазначив Міністр освіти і науки Сергій Квіт, «Мораторій на закриття шкіл, на жаль, популістські кроки. Такі школи не можуть бути якісними, а це означає, що діти там не одержуватимуть належний рівень освіти і їм буде складно вступати до університетів. Мораторієм ми тільки ховаємо цю проблему. Рано чи пізно вона перед нами постане, але в надзвичайно критичній формі». Розуміючи проблему збереження мережі закладів освіти, адже школа – це соціокультурний центр села, у нас напрацьовані кроки щодо оптимізації мережі закладів освіти у сільській місцевості, які реалізуються через діалог із громадою та в межах чинного законодавства, шляхом створення об’єднань «школа – дитячий садок».

Зараз Міністерство освіти і науки працює над Законом України «Про освіту» в новій редакції. Не втрачає актуальності продовження пошуків нових шляхів оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів, кооперації їх для більш ефективного використання матеріально – технічних, фінансових та кадрових ресурсів, що є одним із резервів забезпечення якості освіти. Одним із основних напрямів державної освітньої політики в Україні сьогодні визнана модернізація системи початкової освіти з урахуванням принципів гуманізації, демократизації та індивідуалізації педагогічного процесу. Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04. 2011 року затверджено новий Державний стандарт початкової загальної освіти, який продовжують упроваджувати у 2014/2015 навчальному році вчителі початкової ланки. У новому навчальному році відкриється 14 перших класів, у яких буде навчатися 193 дитини (у минулому навчальному році у 13 класах навчалося 178 дітей).

Із метою забезпечення наступності змісту дошкільної та початкової освіти у загальноосвітніх навчальних закладах району були організовані адаптаційно - консультативні заняття з майбутніми першокласниками, до проведення яких були залучені вчителі, які працюватимуть із першокласниками, шкільні психологи.

Відповідно до міжнародних європейських стандартів в українських школах із першого класу вивчається англійська мова. Новим Держстандартом передбачено обов’язкове впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у молодшій школі. Із цією метою у 2-3 класах викладається предмет «Інформатика».

Нововведенням у новому навчальному році є вивчення з 3 класу нової освітньої галузі «Суспільствознавство», що реалізується через предмет «Я у світі».

Окрім підготовки педагогів до роботи за новим держстандартом, у загальноосвітніх навчальних закладах району створене відповідне середовище для навчання та відпочинку першокласників:

• поновлено матеріальну базу кабінетів початкової школи, комп’ютерну техніку, роздатковий і дидактичний матеріал, розрахований на проведення навчання у грі;

• облаштовані спальні, ігрові кімнати та куточки.

Однак вважати проблеми початкової школи вирішеними ще рано. Вчителі повинні продовжити ретельно працювати над новими програмами і змістом Державного стандарту, активніше впроваджувати сучасні технології навчання та виховання, а методична служба району забезпечити науково-методичний супровід цього процесу.

Продовжується введення Державного стандарту в 6 класі. У цьому навчальному році шестикласники перейдуть на навчання за новими програмами. Із метою підготовки вчителів до роботи за новим Державним стандартом у 2014/2015 навчальному році методичною службою були проведені: засідання методичних об’єднань вчителів; навчання методичного активу; 22 навчальні семінари-практикуми.

З цією метою 318 учнів старшої школи (99%) були охоплені профільним навчанням.

Аналіз роботи шкіл району із упровадження профільного навчання у 2013/2014 навчальному році засвідчив, що більшість школярів уже в основній школі має уявлення про майбутню професію і намагається здійснити свою мрію або поближче підійти до її здійснення. Для задоволення потреб та інтересів старшокласників із варіативної складової використовувалося 203,5 години (35%).

Упровадження профільних предметів у старшій школі логічно повинно давати свої результати, адже навчальним планом на поглиблене вивчення профільних предметів відводиться 5 годин замість 2-3 за універсальним профілем. Але це теоретично, а на практиці картина зовсім інша. Про це свідчить аналіз нагородження випускників срібними і золотими медалями. Упродовж останніх трьох років зберігають тенденцію щодо підготовки медалісті у Нововоронцовській ЗОШ №1 (2011-2012 – 2 золотих медалі, 2012-2013 – 2 золотих, 2013-2014 – 2 золотих, 1 срібна), Гаврилівській ЗОШ (2011-2012 – 1 золота, 2012-2013 – 1 золота, 2013-2014 – 1 золота) та Дудчанському об’єднанні (2012-2013 – 1 золота, 2 срібні, 2013-2014 – 2 золоті, 1 срібна).

Наступний показник результативності профільного навчання - участь учнів профільних класів у предметних олімпіадах. І тут теж є питання. До складу команди ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з основ наук було включено 12 учасників із 9 предметів (фізична культура, інформаційні технології, екологія, трудове навчання, хімія, історія, біологія, математика, географія). Проте, лише двоє представників учнівської спільноти району посіли призові місця з географії (Волков Володимир, Дудчанське ЗОО СШП, уч. Гапич Світлана Василівна) та з історії (Дикуха Максим, Новоолександрівська ш/с, уч. Лемешова Тетяна Володимирівна).

Загальноосвітні заклади не забезпечили участі в обласних олімпіадах:

- Любимівська ЗОШ, Новоолександрівська ш/с – з трудового навчання;

- Нововоронцовська ЗОШ №1- з математики;

- Михайлівська ЗОШ – з біології;

На підставі підсумкових матеріалів ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з основ наук у 2013-2014 навчальному році перше місце у рейтингу посіла команда Дудчанського загальноосвітнього об’єднання, друге Новоолександрівська школа дитячий садок, третє – Нововоронцовська ЗОШ №2.

Із 52 учнів-членів районного наукового товариства 26 підготували і подали роботи на захист, що становить 50 %. Найбільше наукових робіт представлено у відділеннях історії та географії – 6, філології та мистецтвознавства – 4, , математики – 5, української мови – 4. За результатами заочного етапу до захисту допущено 14 учні, що становить 54 %.

Переможцями І етапу стало 5 учнів, які представляли район на обласному етапі. Проте, участь манівців району в обласному етапі була безрезультатною, як і безрезультатною вона була і в обласних етапах Міжнародного конкурсу з української мови ім. П. Яцика та Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Т. Шевченка.

Ці факти свідчать про низький рівень підготовки учасників олімпіадних змагань, та про наявні прогалини в організації профільного навчання.

Не втішними є і результати здачі зовнішнього незалежного оцінювання. Так, відсоток тих, хто не набрав 124 балів становить: з української мови та літератури 6,45%, історії України – 7,69%, математики – 10,61%, біології – 12,82%. Проте є і позитивні результати. Випускники району на високому рівні склали ЗНО з географії - 13,04 % учнів отримали бали від 183 до 190 балів, ЗНО зі світової літератури та російської мови випускники здали на достатньому та високому рівнях.

На сьогодні проблем існує чимало і не тільки в районі. Саме тому у зв'язку з затвердженням нового Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти виникла нагальна потреба переглянути та удосконалити нормативні підходи до організації профільного навчання та допрофільної підготовки учнів. У зв’язку з цим Міністерством освіти і науки України розглядається нова редакція Концепції профільного навчання в старшій школі.

Нова редакція Концепції має ряд суттєвих у порівнянні із чинним варіантом прогресивних положень. Найбільшою цінністю нової Концепції є можливість вибору дитиною профілю навчання, що дає можливість по суті створити його індивідуальну траєкторію. Концепція, з одного боку, містить жорстко фіксований перелік обов’язкових дисциплін, із іншого – дає змогу обирати із запропонованого переліку навчальні предмети.

Серед позитивних сторін проекту концепції – розширення переліку моделей профільного навчання. Особливо варто відзначити таку форму, як динамічні профільні групи, профільне навчання за індивідуальними освітніми планами, міжшкільні профільні групи, освітній округ, районний міжокружний ресурсний центр, соціально-педагогічне об’єднання. Це саме ті моделі, які дадуть можливість забезпечити ефективність профільного навчання в сільській місцевості, де класи здебільшого з малою наповнюваністю. Розроблення концепції – це лише перший крок до профільної школи. На черзі наступні: розроблення відповідних нормативних документів, типових навчальних планів, програм, підручників, а головне потрібно прописати орієнтовний механізм навчання учнів за декількома профілями в одному навчальному закладі та різних навчальних закладах, здійснення дистанційної форми навчання, профільне навчання за індивідуальними навчальними планами. У даний час нова Концепція перебуває на громадському обговоренні, і якщо вона отримає схвалення громадськості, то , надіємося, в організації профільного навчання наступить новий, дійсно якісний етап і для сільських шкіл.

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:204; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} @font-face {font-family:"Minion Pro"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:"Times New Roman"; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} span.apple-converted-space {mso-style-name:apple-converted-space; mso-style-unhide:no; mso-style-parent:"";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:2.0cm 42.5pt 2.0cm 3.0cm; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1496453504; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:431793130 1183331340 68747267 68747269 68747265 68747267 68747269 68747265 68747267 68747269;} @list l0:level1 {mso-level-start-at:4; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:-; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; margin-left:25.1pt; text-indent:-18.0pt; font-family:"Minion Pro","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} ol {margin-bottom:0cm;} ul {margin-bottom:0cm;} -->

В умовах оновлення освіти важливого значення набуває інноваційна діяльність. Про це йдеться у відповідних нормативно – правових документах, зокрема в Законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Положенні Міністерства освіти і науки України «Про інноваційну діяльність». На підвищенні якості освіти на інноваційній основі наголошується також у Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року.

Інновації у навчально – виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів запроваджуються на основі освоєння та застосування всеукраїнського перспективного педагогічного досвіду.

Згідно з угодою лабораторії «Сільська школа» Інституту педагогіки НАПН України про організацію і проведення дослідно-експериментальної роботи Дудчанське загальноосвітнє об’єднання продовжує працювати над розробкою та впровадженням окремих питань наукової проблеми «Організаційно-педагогічні засади формування освітнього округу у сільській місцевості».

У 2013-2014 році школа-лабораторія «Інтелект» Дудчанського загальноосвітнього об’єднання «дитячий садок – загальноосвітня щкола І-ІІІ ступенів – позашкільний заклад» працювала над визначенням та реалізацію основних напрямків діяльності під час формуючого етапу дослідно-експериментальної роботи над науковою проблемою закладу, впровадженням новітніх підходів до організації освітнього середовища, пошуком ефективних шляхів застосування проміжних результатів наукового дослідження.

У результаті проведення педагогічної майстерні «Залучення до дослідницької роботи на базі комплексного використання інтерактивних та інформаційно-комунікативних технологій з метою підготовки до самостійної діяльності учнів в позаурочний час» вчителі визначили найефективніші шляхи та способи залучення як найбільшої кількості учнів до дослідження в позаурочний час.

Досвід роботи учителів початкових класів Кучів Світлана Володимирівна та Палієнко Ліна Федорівна з питання «Формування основ екологічних знань в учнів початкових класів» узагальнено методистами науково-методичної лабораторії початкового навчання КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». Досвід обговорено і рекомендовано до друку рішенням засідання кафедри теорії ті методики початкового навчання і дошкільного виховання КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» (протокол №6 від 16.12.2013 р.).

Учителі шкіл залучаються до інноваційної діяльності. Так, учитель хімії Нововоронцовської ЗОШ №2 Полтавець Сергій Сергійович узагальнив свій досвід роботи, питання про затвердження досвіду розглянуто 20 грудня 2013 року на вченій раді КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти».

Педагогічним колективом Нововоронцовської ЗОШ №1 вивчено та узагальнено досвід учителя початкових класів Крепчук Тетяни Леонідівни з теми «Інтегровані уроки як засіб соціалізації учнів початкових класів». Усі матеріали передано на розгляд методичної ради КУ «Нововоронцовський районний методичний кабінет» і її рішенням від 31 березня 2014 року №5 затверджено досвід як передовий.

Відповідно до завдань, визначених Національною стратегією розвитку освіти, «зміст освіти відіграє ключову роль у розбудові національної системи освіти, забезпеченні її інноваційного розвитку». Його модернізацію передбачає, перш за все, розпочате поетапне впровадження Державного стандарту загальної середньої освіти, основним завданням якого є реалізація особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів та оволодіння учнями ключовими компетентностями, тобто динамічного переходу від «знаннєвої» до «компетентнісної особистісно зорієнтованої освіти».

Будь – які заходи щодо модернізації освітнього простору потребують посилення методичної допомоги вчителю.

Усі методичні заходи, що проводяться у районі, спрямовані на підвищення професійної компетентності вчителя, озброєння його новими знаннями, методами, технологіями, що дозволяють перебудувати навчально – виховний процес відповідно до нових вимог і підходів.

Форми методичної роботи з педагогічними працівниками постійно удосконалюються, оновлюються, оскільки з кожним роком зростає актуальність розв’язання таких питань, як упровадження інноваційних технологій навчання та виховання, вдосконалення змісту освіти, координація зусиль методичної служби для розвитку компетентної особистості.

Діяльність КУ «Нововоронцовський районний методичний кабінет», педагогічних працівників навчальних закладів району впродовж 2013/2014 навчального року була спрямована на реалізацію методичної теми «Соціалізація дітей та учнівської молоді в сучасному освітньому просторі», яка знайшла широке відображення у роботі методичної ради РМК, районних методичних об’єднань, постійно діючих семінарів, теоретично - практичних семінарів, тематичних виставок та професійних конкурсів.

Із метою активізації інноваційних процесів, поширення нового педагогічного мислення, виявлення творчих педагогів, які активно впроваджують у практику своєї роботи інноваційні педагогічні технології, форми і методи, що забезпечують ефективність навчально – виховного процесу, проведено конкурси педагогічної майстерності «Учитель року 2014». 11 педагогів із 8 шкіл району взяли участь у районному етапі конкурсу.

Серед них у номінації «директор школи»: Антощенко Маргарита Вікторівна, Нововоронцовська ЗОШ №2, Жмурська Олена Анатоліївна, Осокорівська ЗОШ, Штанько Галина Володимирівна, Миролюбівський НВК; у номінації «світова література» Лукомець Світлана Миколаївна, Нововоронцовська ЗОШ №2; у номінації «географія» - Раєвський Оександр Олегович, Нововоронцовська ЗОШ №1; у номінації «початкова школа»: Вєтрова Лариса Болеславівна, Біляївський НВК, Довга Антоніна Олександрівна, Михайлівська ЗОШ, Нища Світлана Миколаївна, Нововоскресенська ЗОШ, Сулима Юлія Вікторівна, Нововоронцовська ЗОШ №1; у номінації «трудове навчання»: Більо Сергій Миколайович, Михайлівська ЗОШ, Коцур Василь Михайлович, Любимівська ЗОШ.

Двоє із них (Коцур Василь Михайлович. та Раєвський Олександр Олегович) представляли район на обласному етапі конкурсу.

Кращий навчально- методичний матеріал з туристсько – краєзнавчої тематики вчителя географії Хрещенівської ЗОШ Квітки О.Г. був представлений на президентській виставці у м.Києві.

Відповідно плану роботи на базі навчальних закладів району проведено теоретичні та практичні семінари, в яких взяли участь педагогічні працівники, керівники закладів. У 2013-2014 навчальному році їх було проведено 22.

У нетрадиційній формі відбувся семінар керівників загальноосвітніх закладів, який був присвячений управлінській компетентності керівника як запоруці успіху роботи загальноосвітнього закладу в умовах оновлення освіти на базі Нововоронцовської загальноосвітньої школи №2. Директори шкіл мали змогу продемонструвати Стратегії розвитку своїх закладів освіти. На створення здоров’язбережувального середовища були направлені стратегії розвитку керівників Петропавлівського НВК, Гаврилівської ЗОШ, Миролюбівського НВК. Соціалізацію дитини в оновленому освітньому середовищі як важливу умову підготовки дитини до дорослого життя розглядали в своїх стратегіях директори Нововоскресенської ЗОШ, Михайлівської ЗОШ. Керівник Осокорівської ЗОШ вбачає успішний розвиток закладу в соціальному партнерстві з громадськістю села. Про переваги закладу нового типу «дитячий садок-школа І-ІІІ ступенів-позашкільний заклад» для всебічного розвитку дитини розповіла присутнім директор Дудчанського загальноосвітнього об’єднання. Керівники Новоолександрівської ш/с та Нововоронцовської ЗОШ №2 зробили акцент на необхідності створити у школі такі умови, щоб діти мали змогу перебувати в ній протягом всього дня.

«Якість сучасної освіти забезпечують актуальні системні інноваційні процеси.» Під таким гаслом 30 квітня 2014 року на базі Миролюбівського навчально – виховного комплексу відбувся семінар керівників навчальних закладів. Під час проведення управлінського воркшопу директори шкіл створювали міні – проекти, в яких мали змогу визначити стратегії розвитку шкіл майбутнього.

Серед предметних семінарів слід відмітити:

- семінар учителів математики «Розвиток образного й логіко – аналітичного елементів мислення на уроках математики» (Золотобалківська ЗОШ);

- семінар учителів природничого циклу «Міжпредметні зв’язки на уроках природничого циклу як аспект соціалізації особистості в умовах розвитку суспільства» (Біляївський НВК).

КУ «Нововоронцовський районний методичний кабінет» та відділом освіти започатковано проведення тижнів майстерності «Від творчого учителя – до творчого учня», на якому досвідчені вчителі району діляться своїм досвідом роботи з колегами, молодими вчителями. У 2013-2014 році він проходив на базі Нововоронцовської ЗОШ №1.

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:204; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} p {mso-style-unhide:no; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:2.0cm 42.5pt 2.0cm 3.0cm; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

На відкритих уроках та заняттях педагоги показали використання технології розвивального навчання, сучасних тестових технологій та інформаційно-комунікаційних технологій на різних етапах уроку, розкрили роль навчального експерименту у вивченні шкільних дисциплін, продемонстрували запровадження технологій інтерактивного навчання та методу проектів тощо.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року зазначає серед актуальних проблем розвитку національної системи освіти в сучасних умовах «повільне здійснення гуманізації, екологізації та інформатизації системи освіти, впровадження у навчально – виховний процес інноваційних та інформаційно – комунікаційних технологій».

Шановне зібрання, інноваційна освітня діяльність – це складний процес, що потребує науково – методичного підходу на всіх рівнях управління. Усім учасникам процесу перетворень потрібно «знайти» себе: керівникам ЗНЗ успішно реалізувати надану можливість самореалізації, педагогам – уміло використовувати свободу для відповідального вибору способів і методів навчання.

Серед пріоритетних напрямів державної політики щодо розвитку освіти, визначених Національною доктриною розвитку освіти України у ХХІ ст., важливе значення надається позашкільній освіті як дієвому важелю соціального виховання та формування життєвої компетентності молоді.

Протягом навчального року у ЗНЗ працювало – 132 гуртка, підтвердивши сталість показників минулого навчального року в них було охоплено – 90 % учнівського контингенту та збільшено показник охоплення школярів «групи ризику» - на 25% ( 2012/2013 н.р. – 50%; 2013/2014 н.р. – 75%).

Зменшено районний показник поставлених на шкільний облік «групи ризику» у порівнянні з минулим навчальним роком на 15 учнів ( 2013 рік: - 55 учнів; 2014 рік:- 40 учнів). На обліку у кримінальній міліції: - 2 учнів з Нововоронцовська ЗОШ №1 ( у 2013 році було поставлено на облік: - 4 учнів).

Відповідність попиту дітей та їх батьків на різні освітні послуги у достатній мірі забезпечив колектив Дудчанського ЗОСШП, який з 2013 – 2014 навчального року розпочав діяльність як освітній заклад нового типу та охопив змістовним дозвіллям – 444 дитини шкільного віку, відкривши 21 гурток інтелектуально-творчого, спортивного, туристсько-краєзнавчаго спрямування.

Максимально активізовано молодь з метою особистісної самореалізації і педагогічним колективом Михайлівської ЗОШ. Зокрема, участь дітей у різноманітних конкурсах, як результат – 162 нагороди.

Виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнані проблемами загальнодержавного масштабу.

У Національній доктрині розвитку освіти, Концепції національно-патріотичного виховання молоді, Програмі патріотичного виховання дітей та учнівської молоді як стратегічні визначаються завдання виховання в особистості любові до Батьківщини, усвідомлення нею свого громадянського обов'язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей, утвердження якостей громадянина-патріота України як світоглядного чинника.

Спільними зусиллями педагогічних та учнівських колективів району зібрано матеріали :«Херсонці в Книзі рекордів Гіннеса», «Письменники рідного краю», «Видатні люди Херсонщини», «Історія Херсонської області» та видано збірку найкращих віршів «Поезія юної душі» серед учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів району. Іван Силютін, учень 7-го класу Любимівської ЗОШ, став переможцем ( ІІ місце) в обласній експедиції «Священна пам'ять війни» та висвітленням досліджуваних матеріалів «Випадкових зустрічей не буває…» перед учасниками краєзнавчої конференції «Славимо тебе, Херсонщино – у полум’ї війни народжену, мирною працею загартовану!» з теми «Відкриття невідомих сторінок Великої Вітчизняної війни».

Сприяють покращенню патріотичного виховання молоді діяльність шкільних музеїв у 9-ти школах району, експозиції яких постійно поповнюються за рахунок роботи пошукових загонів (Дудчанська ЗОСШП, Новоолександрівська Ш/С, Хрещенівська ЗОШ, Гаврилівська, Любимівська, Біляївський НВК Ш/С, Золотобалківська ЗОШ ).

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:204; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:2.0cm 42.5pt 2.0cm 3.0cm; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Результативно спрацював у цьому навчальному році комунальний заклад «Нововоронцовська дитячо – юнацька спортивна школа». Тренерами – викладачами за рік підготовлено 82 спортсмени – розрядники. Особливих успіхів досягло відділення баскетболу. Переможними для юних спортсменок стали зустрічі із суперниками на турнірах у Марганці, Зеленодольську, районній спартакіаді, зональних змаганнях УІІ ігор молоді Херсонщини, зональних та фінальних змаганнях обласної баскетбольної ліги 3*3.

Гідно виступила команда і у Всеукраїнському фіналі шкільної баскетбольної ліги 3*3 в м. Києві, захищаючи честь області. За останнє десятиріччя у змаганнях такого рівня команда ДЮСШ вперше брала участь. До її складу ввійшли Безверха Уляна, Бриж Вікторія, Дунська Анастасія, Чорноморець Влада. Ми глибоко вдячні самовідданій роботі молодого тренера Широкого Артема Сергійовича.

Стабільність у роботі відділення волейболу реалізувалась у досягненнях. Для офіційних ігор першості Херсонщини сформувалася сильна команда дівчат, яка в результаті стала бронзовим призером обласної спартакіади школярів, а також посіла ІУ місце в УІІ молодіжних іграх області. Вперше вагомий здобуток одержали юнаки (тренер Лемешов Юрій Борисович). Багаторічна праця тренера втілилася у прекрасній перемозі над командою господарів м. Каховка та ІІІ місці УІІ літніх іграх молоді Херсонщини.

Для вихованців закладу зразком служить особистий приклад директора Бровка Олександра Володимировича. Будучи членом збірної області з легкої атлетики, він брав участь у змаганнях ветеранів у м. Києві, де у метанні списа завоював бронзову медаль та одержав диплом, підписаний заступником Міністра молоді та спорту, чемпіонки Світу з біатлону Оленою Підгрушною.

Незважаючи на складну економічну ситуацію, на належному рівні проведено районну Спартакіаду серед збірних команд шкіл району. Сьогодні вкотре ми вітаємо Новоолександрівську ш/с, яка знову на п’єдесталі пошани. ІІ місце – у Нововоронцовської ЗОШ №1, ІІІ місце – у Дудчанського об’єднання.

Створення здоров'язбережувального середовища для учнів - одне з головних завдань загальноосвітніх навчальних закладів. Для дітей здоров'язбережувальне середовище це насамперед той світ, який існує у спілкуванні, комунікації, у різних взаємозв’язках дітей і дорослих.

Провідна роль у реалізації цього важливого завдання належить Школам сприяння здоров‘ю. Саме у цьому напрямку працює колектив Любимівської ЗОШ, реалізуючи у життя інноваційний проект «Школа сприяння здоров’ю». І як результат, свою активну позицію молодь демонструє, беручи участь у акціях, конкурсах «Моральний вчинок», «Безпека руху», «Молодь обирає здоров’я» і т. далі. Відповідно нагороджені дипломами та грамотами районного та обласного рівня – 19 вихованців.

З метою вивчення досвіду ефективних моделей організації превентивної освіти 100% забезпечено доступ учасників навчально-виховного процесу Миролюбівського НВК до профілактичної програми підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД. Розроблені педагогічним колективом аналітичні матеріали представлені на розгляд обласного конкурсу моделей якісної превентивної освіти і за підсумками в серпні сподіваємося зможемо презентувати ефективність впровадження обраної моделі виховної системи у навчальному закладі і на Всеукраїнському рівні.

Із метою організації здорового відпочинку дітей нашого району на базах загальноосвітніх закладів району було створено пришкільні табори відпочинку з денним перебуванням, метою діяльності яких є реалізація права кожної дитини на повноцінний відпочинок, забезпечення змістовного дозвілля, задоволення інтересів і духовних запитів відповідно до індивідуальних потреб. Охоплення дітей дитячими таборами відпочинку в канікулярний час сприяє поліпшенню їхнього здоров’я, забезпечує зайнятість та запобігає явищам бездоглядності, дає змогу продовжувати виховний процес та розвивати творчі здібності. У ході оздоровчої кампанії 2014 року змістовним відпочинком у таборах з денним перебуванням на базі 9 шкіл було охоплено 378 дітей. У порівняні з минулим роком у поточному році відкрито на один табір більше. Видатки на фінансування відпочинку становили 131тис.180 грн.

Оздоровлення учнівської молоді району було здійснено на базі КЗ «ДОТ ім. Івана Бережного». У 2-х оздоровчих змінах цими послугами скористалися 185 учнів. Видатки на фінансування становили 572 тисячі 500 гривень. За районною програмою оздоровлення фінансування становило 188,0 тис.грн., що на 168 тис.грн. більше в порівнянні з минулим роком.

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:204; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:2.0cm 42.5pt 2.0cm 3.0cm; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Результативно спрацював у цьому навчальному році комунальний заклад «Нововоронцовська дитячо – юнацька спортивна школа». Тренерами – викладачами за рік підготовлено 82 спортсмени – розрядники. Особливих успіхів досягло відділення баскетболу. Переможними для юних спортсменок стали зустрічі із суперниками на турнірах у Марганці, Зеленодольську, районній спартакіаді, зональних змаганнях УІІ ігор молоді Херсонщини, зональних та фінальних змаганнях обласної баскетбольної ліги 3*3.

Гідно виступила команда і у Всеукраїнському фіналі шкільної баскетбольної ліги 3*3 в м. Києві, захищаючи честь області. За останнє десятиріччя у змаганнях такого рівня команда ДЮСШ вперше брала участь. До її складу ввійшли Безверха Уляна, Бриж Вікторія, Дунська Анастасія, Чорноморець Влада. Ми глибоко вдячні самовідданій роботі молодого тренера Широкого Артема Сергійовича.

Стабільність у роботі відділення волейболу реалізувалась у досягненнях. Для офіційних ігор першості Херсонщини сформувалася сильна команда дівчат, яка в результаті стала бронзовим призером обласної спартакіади школярів, а також посіла ІУ місце в УІІ молодіжних іграх області. Вперше вагомий здобуток одержали юнаки (тренер Лемешов Юрій Борисович). Багаторічна праця тренера втілилася у прекрасній перемозі над командою господарів м. Каховка та ІІІ місці УІІ літніх іграх молоді Херсонщини.

Для вихованців закладу зразком служить особистий приклад директора Бровка Олександра Володимировича. Будучи членом збірної області з легкої атлетики, він брав участь у змаганнях ветеранів у м. Києві, де у метанні списа завоював бронзову медаль та одержав диплом, підписаний заступником Міністра молоді та спорту, чемпіонки Світу з біатлону Оленою Підгрушною.

Незважаючи на складну економічну ситуацію, на належному рівні проведено районну Спартакіаду серед збірних команд шкіл району. Сьогодні вкотре ми вітаємо Новоолександрівську ш/с, яка знову на п’єдесталі пошани. ІІ місце – у Нововоронцовської ЗОШ №1, ІІІ місце – у Дудчанського об’єднання.

Створення здоров'язбережувального середовища для учнів - одне з головних завдань загальноосвітніх навчальних закладів. Для дітей здоров'язбережувальне середовище це насамперед той світ, який існує у спілкуванні, комунікації, у різних взаємозв’язках дітей і дорослих.

Провідна роль у реалізації цього важливого завдання належить Школам сприяння здоров‘ю. Саме у цьому напрямку працює колектив Любимівської ЗОШ, реалізуючи у життя інноваційний проект «Школа сприяння здоров’ю». І як результат, свою активну позицію молодь демонструє, беручи участь у акціях, конкурсах «Моральний вчинок», «Безпека руху», «Молодь обирає здоров’я» і т. далі. Відповідно нагороджені дипломами та грамотами районного та обласного рівня – 19 вихованців.

З метою вивчення досвіду ефективних моделей організації превентивної освіти 100% забезпечено доступ учасників навчально-виховного процесу Миролюбівського НВК до профілактичної програми підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД. Розроблені педагогічним колективом аналітичні матеріали представлені на розгляд обласного конкурсу моделей якісної превентивної освіти і за підсумками в серпні сподіваємося зможемо презентувати ефективність впровадження обраної моделі виховної системи у навчальному закладі і на Всеукраїнському рівні.

Із метою організації здорового відпочинку дітей нашого району на базах загальноосвітніх закладів району було створено пришкільні табори відпочинку з денним перебуванням, метою діяльності яких є реалізація права кожної дитини на повноцінний відпочинок, забезпечення змістовного дозвілля, задоволення інтересів і духовних запитів відповідно до індивідуальних потреб. Охоплення дітей дитячими таборами відпочинку в канікулярний час сприяє поліпшенню їхнього здоров’я, забезпечує зайнятість та запобігає явищам бездоглядності, дає змогу продовжувати виховний процес та розвивати творчі здібності. У ході оздоровчої кампанії 2014 року змістовним відпочинком у таборах з денним перебуванням на базі 9 шкіл було охоплено 378 дітей. У порівняні з минулим роком у поточному році відкрито на один табір більше. Видатки на фінансування відпочинку становили 131тис.180 грн.

Оздоровлення учнівської молоді району було здійснено на базі КЗ «ДОТ ім. Івана Бережного». У 2-х оздоровчих змінах цими послугами скористалися 185 учнів. Видатки на фінансування становили 572 тисячі 500 гривень. За районною програмою оздоровлення фінансування становило 188,0 тис.грн., що на 168 тис.грн. більше в порівнянні з минулим роком.

Шановні учасники конференції!

Проблем перед освітянською галуззю району стоїть набагато більше, ніж мною окреслено, тому закликаю всіх до активного обговорення і внесення слушних пропозицій.

Переконана, що спільними зусиллями освіта району буде набувати нових барв. Інакше не можна – наше надійне майбутнє народжується в якості сьогоднішньої освіти.

Від імені відділу освіти висловлюю вдячність керівництву району, органам місцевого самоврядування, керівникам місцевих підприємств за активне сприяння розвитку освіти в районі, а всім освітянам за творчу і сумлінну працю.

Ми високо вшановуємо ваш духовно – інтелектуальний потенціал, вашу велику і натхненну працю.

Сподіваюся, що набутий вами досвід вирішення освітніх проблем забезпечить успішну практичну реалізацію нових завдань розвитку освіти в районі.

Вітаю всіх із початком нового навчального року.

Бажаю всім міцного здоров’я, щастя, благополуччя, творчих здобутків та злагоди в державі

(Доповідь начальника відділу освіти Фоменко Т.М.)

Кiлькiсть переглядiв: 443